dissabte, 11 d’abril del 2020

EL MEU VEÍ TE CORONAVIRUS!!



Aquesta nit al telenotícies de TV3 s’han fet ressò d’una situació que sembla està passant a l’Argentina com resultat de la pandèmia del COVID19. En algunes finques, els veïns han posat rètols indicant a metges o infermeres que viuen allí, que marxin, que deixin la seva casa mentre duri tot això (vegeiu la foto). Pot semblar sorprenent que mentre d’una banda s’aplaudeix per la feina de lluita contra el coronavirus, paral·lelament es pot generar un rebuig contra les mateixes persones.

Les xifres actuals semblen indicar que la COVID19 comença a afluixar una mica, però no afluixa la greu epidèmia de por que també acompanya a aquesta pandèmia. Bombardejats matí i vespre amb les xifres de morts i la saturació de les UCI podem entrar en una espiral de pors i angoixes que si les combinem amb certa desinformació de la realitat pot resultar perillosa. I només aquesta combinació (por + desconeixement) pot explicar rètols com el que hem vist a la foto. Això és igual que el que passava antigament amb la pesta, la lepra, la tuberculosi... el mateix còctel de desconeixement i por acaba generant actuacions aberrants.

“M’han dit que el meu veí te coronavirus, estic en perill de mort?” Doncs no, el fet de que el meu veí tingui coronavirus no representa per a mi un risc, perquè estarà confinat a casa seva fins que ja no sigui contagiós i per tant el perill és nul.

“Però és que m’he enterat per casualitat, això haurien de dir-ho perquè ho sapiguem tots.” Doncs tampoc. En primer lloc perquè les dades sanitàries són confidencials. No tenim que anar explicant els nostres patiments a ningú, i ningú n’ha de fer res dels meus problemes de salut. Però és que, a banda d’això, soc jo el que m’he de protegir de forma adequada en aquestes situacions d’epidèmia. Els pacients que ja sabem que tenen covid19 estan aïllats, però hi ha moltes persones amb pocs símptomes o asimptomàtiques que són les que generen perill perquè, sense saber-ho poden contagiar als altres. Fins i tot, és possible que tu siguis un d’aquests. És per això que ens tenen confinats!

Quan vàrem patir l’epidèmia de SIDA, a finals del segle passat, hi havia sanitaris que quan tenien que fer amb els pacients tècniques amb agulles (extraccions, injeccions, infiltracions...) deien que calia saber si el pacient al qui li anaven a fer la tècnica tenia o no SIDA pel risc de punxar-se ells amb l’agulla. Era un error. Les mesures de protecció universal s’han d’aplicar en tots els casos perquè no sempre sabràs la problemàtica de cada pacient.

Doncs passa el mateix amb el coronavirus, no siguis perepunyetes amb el que poden tenir o deixar de tenir els altres i pensa que tots, tu mateix, poden ser portadors del virus.

Per tant, hem de prendre mesures de seguretat en tots els casos, per protegir-nos nosaltres i per protegir als altres si nosaltres tenim coronavirus sense saber-ho, i deixar-nos de tonteries de si aquell ho te o ho deixa de tenir. Si el meu veí te covid19, en tots cas m’he de preocupar per ell, per con se’n surt de la malaltia. Però si em vull preocupar per mi, ja se el que he de fer: guardar la distància de seguretat, dur mascareta quan surto, guants si cal, i molta higiene de mans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots comentar qualsevol aspecte que vulguis d'aquesta entrada. Si es vol es pot fer de forma anònima, tot i que és preferible identificar-se. Si per aspectes de confidencialitat prefereixes no identificar-te públicament, pots emprar l'opció de correu electrònic jcasajuana.tgn.ics@gencat.cat