Les (ja no tant)
noves tecnologies han canviat de forma radical la forma de treballar en gairebé
tots els entorns, molts dels nostres hàbits i especialment les formes de
comunicar-nos.
En la consulta
mèdica ja no toquem físicament les radiografies, els anàlisis arriben molt més
ràpid, podem veure gairebé tot el que escriuen els companys d’altres centres...
i entenem la lletra dels informes i les receptes.
Però en l’aspecte
de la comunicació a la consulta les coses no han canviat al ritme que la resta
de coses. A banda del telèfon, la comunicació metge-pacient segueix essent cara
a cara dins de la consulta i rarament trobem l’opció per a les noves modalitats
que si funcionen en la vida real.

Només escoltant
el que ens diu el pacient i clarificant-ho amb algunes preguntes que li podem
fer, els metges podem arribar amb precisió al 70% dels diagnòstics. No cal fer
més. Puc posar d’exemples el pacient que consulta per una lumbàlgia, o per la
grip ara que estem en epidèmia. En
aquests casos no cal aixecar-se de la cadira per explorar al pacient. N’hi ha
prou amb parlar-ne per saber el que li passa. És cert que ens aixequem per
explorar-lo, però és més una necessitat de quedar be, que una necessitat
mèdica. Sorprèn veritat?
De vegades, a més
de la xerrada amb el pacient cal fer una exploració, que sovint és simplement
visual, i aquesta pot esser substituïda per una foto. Axí de fàcil.
Per tot això cada
vegada hi ha més tendència en oferir visites virtuals, és a dir, sense el pacient
davant del metge. En el cas concret de l’Institut Català de la Salut aquest
servei de consulta electrònica es diu e-consulta i està disponible des de “la
meva salut” (trobareu informació de com fer-ho en la columna esquerra d’aquesta
pàgina web).
El telèfon te el
problema de la sincronia, es a dir, les dues parts han d’estar disponibles alhora
per poder mantenir l’entrevista. Això no sempre és fàcil de poder-ho articular.
Per contra, la consulta electrònica, l’e-consulta, és asíncrona, és a dir no necessita
d’una coincidència en el temps. Un pot fer la consulta a qualsevol hora i la
resposta que pertoqui també es fa en el moment en que es disposi de temps, tot
i que garantint un temps màxim de resposta.
El correu
electrònic és, també, una forma de poder fer una consulta asíncrona, però l’e-consulta
te l’avantatge que queda incorporada de forma automàtica a la història clínica
del pacient, mentre que el correu electrònic és a banda.
El whatsapp és
una eina ràpida, asincrònica però per aquesta finalitat resulta potser massa
intrusiu per poder-lo generalitzar.
S’estima que, en
general, 3 de cada 5 consultes podrien arribar a ser resoltes de forma virtual.
Entre aquestes estarien els resultats d’analítiques o d’altres proves
diagnòstiques, controls de patologies cròniques que requereixen un determinat
seguiment, consulta de símptomes (incloent, per exemple, lesions de la pell
adjuntant una foto de la lesió), problemes burocràtics (receptes caducades, sol·licitud
d’informes), seguiment de l’evolució de problemes de salut aguts (una pneumònia,
una gastroenteritis, un vertigen...).
Hi ha persones
que truquen al 061 (CatSalut Respon) per fer algunes consultes sobre salut.
Possiblement la mateixa consulta feta als seus propis metge i infermer
aconseguiria una resposta més personalitzada per l’avantatge de conèixer a la
persona i el seu entorn.
Fa ja més d’un
any que tenim disponible l’e-consulta i encara ningú l’ha utilitzat!
Animeu-vos a
provar-ho!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Pots comentar qualsevol aspecte que vulguis d'aquesta entrada. Si es vol es pot fer de forma anònima, tot i que és preferible identificar-se. Si per aspectes de confidencialitat prefereixes no identificar-te públicament, pots emprar l'opció de correu electrònic jcasajuana.tgn.ics@gencat.cat