Està bastant
estesa la idea que els professionals sanitaris, habituats a tractar amb la malaltia,
el patiment i la mort, estan “curados de espanto”, com es diu col·loquialment,
i quan s’han d’enfrontar amb situacions d’aquesta mena disposen d’una cuirassa
que han pogut anar construint amb el temps, que els immunitza davant els
sentiments aliens.
En el decurs de
la formació universitària específica, els metges estudiem l’anatomia del cos
humà, el seu funcionament, les malalties físiques i psíquiques, com arribar a
fer el seu diagnòstic, el seu tractament... però no hi ha cap assignatura de
com gestionar els propis sentiments front el patiment, com empatitzar-hi, com comunicar
amb els nostres pacients, com explica’ls-hi allò que mai voldríem dir...
L’any 2015 es va
fer viral al fòrum americà Reddit.com aquesta foto d’un metge d’urgències que
plorava, capcot i a la gatzoneta, recolzat en un petit mur al carrer, fora de l’àrea
d’urgències, perquè acabava de morir un noi de 19 anys que estava tractant.
El mateix any
2015 el British Medical Journal es feia ressò dels resultats d’una
enquesta anònima feta pel Col·legi de Metges d’Holanda a 776 metges d’atenció
primària i d’hospitals. Se’ls hi preguntava, entre d’altres coses, si havien
plorat a la feina en el darrer any. Les dades poden resultar sorprenents: gairebé
la meitat d’ells afirmava haver plorat al menys en una ocasió en el darrer any,
i una quarta part d’aquests ho havien fet en presència del pacient.
El passat més de
febrer s’ha publicat al Journal of Clinical Psychology in Medical Settings un treball que presenta les dades complertes d’aquella enquesta.
Si observem els
resultats segons el sexe del professional, 57% les metgesses referien haver
plorat a la feina en el darrer any, mentre que en el cas dels metges la xifra
és inferior, un 25% havien plorat. Però d’aquests que havien plorat, els que ho
havien fet davant del pacient eren el 26% dels metges i el 23% de les metgesses.
Si observem les
dades per especialitats els metges que més havien plorat davant del pacient
eren ginecòlegs, pediatres i metges de família (sobre el 35%) i els que menys els
d’especialitats quirúrgiques (12%). Quan s’interrogava
sobre les circumstàncies que havien provocat els plors es barrejaven sentiments
de compassió envers el pacient i d’impotència per no poder-hi fer res.
I com viuen i
veuen els professionals implicats una situació d’aquesta mena? Doncs molts
declaren que haurien preferit una "reacció empàtica" diferent al plor,
però entenien que el plor era un signe de la seva preocupació/implicació en el
tractament del pacient. Malgrat no considerar el plor com la resposta més
adient del professional, tampoc era considerat signe de manca de professionalitat
i no es va considerar que la presència d’aquest sentiment pogués induir a
errors en el maneig del pacient.
Cada setmana faig
una mitjana de 120 consultes. Hi ha refredats, lumbàlgies, controls de pressió
o sucre, mals de panxa, febres, recollides d’anàlisi, còlics de ronyó... son
consultes que en alguns casos comporten un patiment físic però estan lliures de
patiment emocional, consultes en les que espot fer alguna broma per arrencar un
somriure, en les que recomanes tractaments no agressius o en les que
desmitifiques creences que no tenen base científica.
Però en mig d’aquestes
consultes, de vegades sense esperar-ho, apareix una “consulta sagrada”,
una consulta en la qual la comunicació, verbal i no verbal, ha de ser
extremadament curosa, els sentiments son a flor de pell, l’empatia és més
important que mai, i el temps ha de semblar que s’ha parat, que no ens
pressiona, per poder fer les coses com cal. I quan acabes aquella consulta, el
pacient marxa i tu et quedes amb una part d’aquell sentiment dins, però entra
ja a la consulta una altra persona, aliena a l’escena anterior, i cal de nou
estar distès, i somriure, i centrar-te en aquest nou cas...
Com deia al començar
aquesta entrada, està bastant estesa la idea que els professionals sanitaris, habituats
a tractar amb la malaltia, el patiment i la mort, estan “curados de espanto”, com
es diu col·loquialment, i quan s’han d’enfrontar amb situacions d’aquesta mena
disposen d’una cuirassa que han pogut anar construint amb el temps, que els
immunitza davant els sentiments aliens. Però això no és així. El metge sense
cor no existeix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Pots comentar qualsevol aspecte que vulguis d'aquesta entrada. Si es vol es pot fer de forma anònima, tot i que és preferible identificar-se. Si per aspectes de confidencialitat prefereixes no identificar-te públicament, pots emprar l'opció de correu electrònic jcasajuana.tgn.ics@gencat.cat